Friday, May 3, 2013

Apabila Guru Mengeluh , Teknik Nabi digunakan menaikkan Self-Esteem Mereka.

Apabila Guru  Mengeluh , Teknik Nabi digunakan menaikkan   Self-Esteem Mereka.


“ Susahlah ustazah,  di sekolah saya tempat berkumpulnya pelajar-pelajar corot Daerah”

“Macam-macam ikhtiar telah dilakukan, namun budak-budak ni tak nak belajarlah ustazah”

“ Mereka  tidak menghadirkan diri ke sekolah ustazah, tapi bila musim peperiksaan, pandai pula mereka muncul di dewan peperiksaan”

“Sesetengah pelajar ni buta Jawi ustazah, tidak menguasai bacaan dan tulisan jawi”

“ Pengetua minta kami ajar pelajar-pelajar India yang lemah   Tasawwur Islam, bagaimana kami nak meningkatkan  Gred Purata Mata pelajaran Ustazah”

             Itulah antara beberapa rintihan Guru Pendidikan Islam  kepada Ustazah  dalam pertemuan  dengan mereka ketika sesi Pembinaan Modul Pendidikan Islam bagi  peperiksaan Awan Penilaian Menengah Rendah           (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia( SPM).  Ustazah mendengar dengan sabar semua ungkapan dan rintihan mereka, kerana ustazah tahu, inilah masanya mereka ingin meluahkan  kekangan kerja mereka dan ustazah perlu mengambil inisiatif untuk menyelesaikannya atau sekurang-kurangnya menaikkan semangat dan self -esteem mereka  demi anak didik  harapan bangsa.   Ustazah bukan seorang kaunselor yang bertauliah tetapi pernah mengikuti sebuah Bengkel di bawah bimbingan Sifu berpengalaman Ustazah Siti Khadijah, justeru terlintas di fikiran untuk menaikkan semangat dan sel -Esteem mereka. Teknik Nabi apa yang akan digunakan? Itulah perkara yang bermain di minda.

Dalam keadaan ini, ustazah tidak mengeluarkan kata-kata berbentuk negatif:-

Ustazah tidak menyindir mereka dengan berkata” Kalian Ustaz dan Ustazah bukankah seorang yang berpengalaman, seharusnya  bijak mencari penyelesaian dan methodologi yang sesuai” [ Salah]

Ustazah tidak mengkritik mereka. “Inilah sikap guru yang mudah mengalah, Tidak  sabar dan menyalahkan  pelajar sedangkan kejayaan seseorang pelajar itu bergantung kepada sikap guru” [ Salah]

Saya tidak menyiasat mereka .” Kenapa pula pelajar-pelajar menengah masih lagi buta jawi. Kenapa pula pelajar India di minta mengambil matapelajaran Tassawur Islam” [ Salah]


Sebaliknya ustazah membina keyakinan mereka dengan menaikkan self insteem  mereka.  Ustazah melihat kelebihan dan kepakaran yang ada pada guru-guru berkenaan.  Ustazah mengenal pasti kelebihan mereka dan mendorong mereka  berdasarkan kelebihan yang ada pada mereka.  Sebaik sahaja mengenal pasti kelebihan dan kepakaran mereka, ustazah menggunakan Teknik Nabi untuk mendorong mereka.

Kepada  seorang guru Ustazah berkata:-.

” Tahniah Ustazah, Bertuah ustazah mendapat pelajar-pelajar yang  dikategorikan corot, Inilah  satu jihad yang di anugerahkan Allah kepada Insan terpilih. Bayangkan  dengan usaha  gigih ustazah mengajar mereka, mendorong mereka, menyebabkan mereka  bakal menjadi Insan yang celik minda, berapa banyakkah pahala yang Allah limpahkan untuk usaha tanpa jemu ustazah”. Allah telah memberikan kelebihan tertentu kepada ustazah. Inilah masanya ustazah mengaplikasikannya.  Saya yakin Allah  akan melihat kepada usaha ustazah yang penuh keikhlasan membimbing anak-anak ini, Impaknya atau penghujung usaha, semuanya kita serah kepada ketentuan Allah”....Yang Penting kita berusaha Ya ustazah.

 Ustazah tersebut diam dan menganggukkan kepala dan berkata...

Ya saya telah di pilih Allah untuk mendidik mereka, saya akan berusaha bersungguh-sungguh, segalanya diserah kepada Allah”...

Saya hanya mampu tersenyum mendengar akur janji guru berkenaan. Masya Allah...Kata-kata positif dorongan cara Teknik Nabi  menyebabkan  guru berkenaan bersikap positif.    Rasa terharu bermain di minda lantas hati berbicara. Alangkah indahnya andai dunia pendidikan bersulamkan kasih sayang sebagaimana methodologi  yang di amanahkan oleh Rasulullah SAW..

No comments:

Post a Comment