“ Susahlah ustazah, di sekolah saya tempat berkumpulnya
pelajar-pelajar corot Daerah”
“Macam-macam ikhtiar telah dilakukan, namun
budak-budak ni tak nak belajarlah ustazah”
“ Mereka
tidak menghadirkan diri ke sekolah ustazah, tapi bila musim peperiksaan,
pandai pula mereka muncul di dewan peperiksaan”
“Sesetengah pelajar ni buta Jawi ustazah,
tidak menguasai bacaan dan tulisan jawi”
“ Pengetua minta kami ajar pelajar-pelajar
India yang lemah Tasawwur Islam,
bagaimana kami nak meningkatkan Gred
Purata Mata pelajaran Ustazah”
Itulah
antara beberapa rintihan Guru Pendidikan Islam
kepada Ustazah dalam
pertemuan dengan mereka ketika sesi
Pembinaan Modul Pendidikan Islam bagi
peperiksaan Awan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran
Malaysia( SPM). Ustazah mendengar dengan
sabar semua ungkapan dan rintihan mereka, kerana ustazah tahu, inilah masanya
mereka ingin meluahkan kekangan kerja
mereka dan ustazah perlu mengambil inisiatif untuk menyelesaikannya atau
sekurang-kurangnya menaikkan semangat dan self -esteem mereka demi anak didik harapan bangsa. Ustazah bukan seorang kaunselor yang
bertauliah tetapi pernah mengikuti sebuah Bengkel di bawah bimbingan Sifu
berpengalaman Ustazah Siti Khadijah, justeru terlintas di fikiran untuk
menaikkan semangat dan sel -Esteem mereka. Teknik Nabi apa yang akan digunakan?
Itulah perkara yang bermain di minda.
Dalam
keadaan ini, ustazah tidak mengeluarkan kata-kata berbentuk negatif:-
Ustazah tidak menyindir mereka dengan berkata” Kalian Ustaz dan Ustazah bukankah
seorang yang berpengalaman, seharusnya
bijak mencari penyelesaian dan methodologi yang sesuai” [ Salah]
Ustazah tidak mengkritik mereka. “Inilah sikap guru yang mudah mengalah,
Tidak sabar dan menyalahkan pelajar sedangkan kejayaan seseorang pelajar
itu bergantung kepada sikap guru” [ Salah]
Saya tidak menyiasat mereka .” Kenapa pula pelajar-pelajar menengah masih
lagi buta jawi. Kenapa pula pelajar India di minta mengambil matapelajaran Tassawur
Islam” [ Salah]
Sebaliknya
ustazah membina keyakinan mereka dengan menaikkan self insteem mereka.
Ustazah melihat kelebihan dan kepakaran yang ada pada guru-guru
berkenaan. Ustazah mengenal pasti
kelebihan mereka dan mendorong mereka
berdasarkan kelebihan yang ada pada mereka. Sebaik sahaja mengenal pasti kelebihan dan
kepakaran mereka, ustazah menggunakan Teknik Nabi untuk mendorong mereka.
Kepada seorang guru Ustazah berkata:-.
” Tahniah Ustazah, Bertuah ustazah mendapat
pelajar-pelajar yang dikategorikan corot,
Inilah satu jihad yang di anugerahkan
Allah kepada Insan terpilih. Bayangkan
dengan usaha gigih ustazah
mengajar mereka, mendorong mereka, menyebabkan mereka bakal menjadi Insan yang celik minda, berapa
banyakkah pahala yang Allah limpahkan untuk usaha tanpa jemu ustazah”. Allah telah memberikan kelebihan tertentu kepada ustazah. Inilah masanya ustazah mengaplikasikannya. Saya yakin Allah akan melihat kepada usaha ustazah yang penuh
keikhlasan membimbing anak-anak ini, Impaknya atau penghujung usaha, semuanya
kita serah kepada ketentuan Allah”....Yang Penting kita berusaha Ya ustazah.
Ustazah tersebut diam dan menganggukkan kepala
dan berkata...
” Ya saya telah di pilih Allah untuk mendidik mereka, saya akan berusaha bersungguh-sungguh, segalanya diserah kepada Allah”...
” Ya saya telah di pilih Allah untuk mendidik mereka, saya akan berusaha bersungguh-sungguh, segalanya diserah kepada Allah”...
Saya
hanya mampu tersenyum mendengar akur janji guru berkenaan. Masya
Allah...Kata-kata positif dorongan cara Teknik Nabi menyebabkan
guru berkenaan bersikap positif. Rasa terharu bermain di minda lantas hati berbicara. Alangkah indahnya andai dunia pendidikan bersulamkan kasih sayang sebagaimana methodologi yang di amanahkan oleh Rasulullah SAW..
No comments:
Post a Comment